1. Mi az a stockfotó (itt vagy most)
  2. Stock fotók licencelése és a legkeresettebb témák
  3. Feltételek, szerződések, technikai követelmények
  4. A regisztráció menete egy ügynökséghez
  5. Fontos szempontok képek feltöltésekor
  6. Exkluzivitás pro és kontra
  7. Mire jó az ingyenes szekció
  8. Ajánlási rendszerek és partner program

stockphoto_kek A stockfotózás piaca lehetőséget teremt a művészeknek, fotográfusoknak (és természetesen vektorgrafikusoknak és videógráfosuknak is), hogy könnyen, gyorsan és nagy példányban tudják értékesíteni képeiket. Az alap koncepció az, hogy az úgynevezett ügynökségek biztosítanak neked felületet (weboldalt) ahová feltöltheted a képeidet és rajtuk keresztül eladhatod őket. Gyakorlatilag összekötnek a potenciális ügyfelekkel. Tehát ha feltöltöd egy képedet egy ügynökség weboldalára, akkor azt bárki letöltheti egy bizonyos összegért, kvázi jogot vásárolva magának a kép bizonyos célú felhasználására. Ez eladási ár után az ügynökség pedig jutalékot fizet neked.

Az ilyen formán értékesített képeket általában kiadványokban, reklámokban, termék csomagolásokon, weboldalak designjában szokták felhasználni, mivel az egyes stock ügynökségek adatbázisa elég nagy ahhoz, hogy szinte bármilyen témában megtalálható legyen bármilyen kép és így lényegesen olcsóbb megoldásnak számít, mint felbérelni egy fotóst – meg esetleg modelleket – hogy elkészítse a nekünk tetsző képet.

A stockfotózás világát két részre oszthatjuk: a hagyományosan exkluzív képeket magasabb árfekvésben kínáló macrostock és a tömegesen elérhető, lényegesen olcsóbb microstock. Itt az oldalon főleg az utóbbival fogunk foglalkozni, leginkább azért, mert a macrostock egy olyan világ, ahova ha már valaki belépést nyert az nem szorul különösebb plusz információra a témában, amihez ezt az oldalt kellene látogatnia.

shutterstock_folyamatábra

A microstock képek általában úgynevezett Royality-Free kategóriába tartoznak, azaz jogdíj mentesek. Ez azt jelenti, hogy a vevő nem a konkrét képet vásárolja meg, a kép jog szerint továbbra is a készítő tulajdona marad, csupán a használatát licenceli különböző feltételek szerint. Így lehetséges, hogy egyetlen képet akár több ezerszer is “el lehet adni”. Az egyes ügynökségek feltételei merőben eltérhetnek, érdemes ezekről előre tájékozódni mielőtt elkötelezzük magunkat egyik vagy a másik mellett.

Merre tovább?