1. Mi az a stockfotó?
  2. Stock fotók licencelése és a legkeresettebb témák (itt vagy most)
  3. Feltételek, szerződések, technikai követelmények
  4. A regisztráció menete egy ügynökséghez
  5. Fontos szempontok képek feltöltésekor
  6. Exkluzivitás pro és kontra
  7. Mire jó az ingyenes szekció
  8. Ajánlási rendszerek és partner program

Amikor stockfotót veszel vagy adsz el nem árt tisztában lenned vele, hogy több különböző fajta licence létezik. A leggyakoribb a már említett Royalty-Free (RF), amit éppen ezért a legtöbb oldalon egyszerűen csak Standard Licence-nek neveznek. Emellett találkozhatsz Enhanced, Right Managed opciókkal is, illetve külön érdemes beszélni még az Editorial (szerkesztőis) és az egyes oldalakon jelen lévő “Sell the Rights” opcióról is, amikor a képet úgy ahogy van eladod valakinek és onnantól kezdve semmilyen joggal nem rendelkezel. A pontos szabályozás tekintetében mindig tájékozódj az adott ügynökség általános szerződési feltételei között, mert az egyes cégek által ugyanazon a néven kínált licence-i merőben eltérhetnek.

Royalty Free (RF) – Jogdíj mentes

Lényegében ez a legelterjedtebb licence fajta. Azért jogdíj mentes, mert letöltés után különböző feltételek mellett jogdíj mentesen használhatja a vásárló a képet. Ezek a feltételek általában korlátozzák a sokszorosítás darabszámát, a megjelenítés médiumát (például óriásplakáton, vagy képeslapon nem lehet használni), illetve oldalanként eltérően egyéb dolgokat is. Cserébe pár centért hozzá lehet jutni nagy felbontású jó minőségű képekhez, ami a legáltalánosabb felhasználásra teljesen tökéletes. A RF képeket többször is el lehet adni, a vásárlással nem szerez exkluzivitást a vevő. Shutterstock-on a feliratkozással letöltött képek és az úgynevezett OnDemand letöltések is az RF kategóriába tartoznak.

Extended / Enhanced (EL) – Kibővített licence

Gyakorlatilag ez is egy RF típusú licence, csak kibővített jogokkal. Ennél a verziónál általában már engedélyezik többek között a továbbértékesítéssel járó felhasználást (képeslap például), illetve a sokszorosítást sem korlátozzák.

Right Managed Licence

Ezzel a konstrukcióval viszonylag kevés ügynökségnél találkozni, itt tulajdonképpen egy időtől és/vagy földrajzi helytől függő jogdíj alapú vásárlásról van szó. Azaz a vevő azért fizet (természetesen egy jelentősen nagyobb összeget mint RF esetében), hogy az adott időszakra, vagy az adott helyszínen (pl. országban) csak ő használhassa kizárólag a képet. Ilyenkor az ügynökség ehhez alkalmazkodva ideiglenesen nem teszi elérhetővé a letöltött képet.

“Sell the Rights” – Jogok kizárólagos értékesítése

Többek között Dreamstime-on van lehetőség ilyen jellegű tranzakcióra. Ekkor az eladott képet a vevő mindentől függetlenül kizárólagosan megvásárolja, azaz a készítője sem rendelkezhet vele onnantól. Jellemzően ennek az árát a feltöltő szabadon megválaszthatja (hogy mennyiért hajlandó végleg lemondani a képről). Ha sikerül így eladni egy képet, utána minden ügynökségtől kötelezően törölni kell, innentől kvázi az nem a mi képünk.

Editorial (szerkesztői) képek

Ha egy képen felismerhető emberek vagy jogvédett épületek, esetleg márkajelzés látható, akkor csak különleges feltételek mellett lehet feltölteni. Ha lehet érdemes beszerezni egy modell szerződést (modell release), vagy tulajdon engedélyt (property release), amivel jogot szerzünk a képen szereplő épület és/vagy ember fotóinak értékesítésére. Sokszor előállhat azonban az az eset (utcai képeknél, eseményfotózásnál), hogy erre nincs lehetőség, mégis szeretnénk a képet értékesíteni. Ekkor jön képbe a szerkesztői licence. Ebben az esetben minden további nélkül feltölthetjük a képet, azonban aki letölti csak erősen korlátozottan használhatja: pontos helyszín és időpont megnevezés, a kép készítőjének kötelező feltüntetése mellett. Az ilyen képek nem továbbértékesíthetőek, nem szerepelhetnek termék csomagoláson, gyakorlatilag csak cikkekben, kiadványokban szabad felhasználni őket.

Milyen képeket érdemes készíteni (és milyeneket nem)

A legtöbb ügynökség rendszeresen kiadja, hogy mely témák, kategóriák, keresőkifejezések voltak a legnépszerűbbek, ha komolyan akarunk foglalkozni a stockfotózással, ezeket érdemes figyelni. Azonban vannak olyan témák, amelyek többé kevésbé örök klasszikusok, ezeket nagy vonalakban az alábbi felsorolás tartalmazza:

  • Üzletemberek és üzleti koncepciók – Öltönyös emberek, irodai környezet, kézfogások
  • Pénzügyi témájú képek – megbeszélés grafikonos slideshow-val például
  • Metafórák és egyedi koncepciók – Használd a kreativitásod valami mélyebb mondanivaló közlésével egyedi módon. Ilyen téma lehet a szerelem, házasság, barátság, harag, bármilyen érzelem.
  • Ételek, italok – Itt tökéletes kivitelezésre van szükség, de a kajás képek nagyon mennek. Próbálj kitűnni a tömegből.
  • Csapatmunka – Emberek dolgoznak együtt, meeting képek.
  • Ünnepek – Karácsony, Húsvét, Hanuka, Függetlenség napja, van rengeteg
  • Nem üzleti jellegű szakmák – szakács, szemetes, kertész
  • Vallási témájú képek
  • Egészség, egészségügy – orvosok, kórházakhoz kapcsolódó képek
  • Szociális problémák – szegénység, elöregedés
  • Gyerekek, család

5FQfQfg

Vannak azonban olyan témakörök is, amelyek vagy alapból egyáltalán nem túl keresettek, vagy olyan mennyiségű kép van már az ügynökségek adatbázisában, hogy nehéz nem elveszni közöttük.

  • Zászlók – rengeteg van belőlük, felejtsd el
  • Átlagos természetfotók – nagyon jónak kell lenned, hogy labdába rúgj ebben a témában
  • Elmosott fények – nem fogják elfogadni, értéktelen
  • Photoshoppal készített absztrakt hátterek – Nagyon válogatósak az ügynökségek, kicsi az esély hogy elfogadják
  • Emberekről készült képek koncepció nélkül (azaz egyszerű portrék) – ezeket elfogadják, de senki nem fogja letölteni
  • Egy darab gyümölcs – Legyél kreatívabb. Egy fehér háttér előtt lefotózott almával nem fogsz jól keresni, annak az időszaknak már vége.
  • Naplemente – Ha csak nem kiemelkedően szemet gyönyörködtető (mármint naplementéhez képest is), akkor felesleges feltöltened
  • Háziállatok – Itt is igaz, hogy nagyon jónak kell lennie, hogy ne csak a portfóliód méretét növelje.

Alapvetően egyébként ha “amúgy” készült a kép és elfogadják, akkor persze feltöltheted, mert miért ne. De külön energiát ezekre a témákra ne pazarolj, mert nem fogja pénzben visszahozni a befektetett időt. Jó azért ne áraszd el a portfóliódat középszerű, vagy kis értékű képekkel, mert ha nem töltik le csak rontja az összképet fölöslegesen.

Merre tovább?

  • Folytasd az olvasást a következő fejezettel: Feltételek, szerződések, technikai követelmények
  • Nézd át az egyes ügynökségeket: Stock ügynökségek részletes összehasonlítása
  • Kihagytad az előző fejezetet (Mi az a stockfotó)? Nézz vissza most!
  • Igyál egy limonádét 🙂