1. Mi az a stockfotó
  2. Stock fotók licencelése és a legkeresettebb témák
  3. Feltételek, szerződések, technikai követelmények (itt vagy most)
  4. A regisztráció menete egy ügynökséghez
  5. Fontos szempontok képek feltöltésekor
  6. Exkluzivitás pro és kontra
  7. Mire jó az ingyenes szekció
  8. Ajánlási rendszerek és partner program

Milyen elvárások vannak a feltöltött képekkel szemben?

Az egyes stock ügynökségek merőben eltérő feltételekkel rendelkeznek az elfogadott fájltípusok, felbontás és fájlméret tekintetében. Ezeket a technikai paramétereket meg tudod nézni az adott oldalon is, de ha egyben szeretnél látni egy összefoglalást, akkor nézd át a Stock ügynökségek részletes összehasonlítása című cikket.

exceed expectation

Sok ügynökségnél csak úgy lehet bekerülni a feltöltők közé, hogy előtte egy pár kérdésből álló kvízt/tesztet ki kell tölteni. Érdemes az itt felmerülő kritériumokat észben tartani és ellenőrizni, hogy a fényképezőgépünk eléri-e ezt a szintet, különben tök fölöslegesen fogjuk készíteni a képeket, úgy sem fogadják el. Például ha az elvárt minimum felbontás 6 MP és a gépünk nem tud csak 4 MP-t, akkor hiába nagyítjuk fel mert azzal csak a minőségét rontjuk a képnek. És a minőség nagyon fontos egy olyan területen mint a stock photo. Hogy lecsökkentsd a visszautasítás esélyét, a következő minőségi követelményeket minden esetben ellenőrizd a feltölteni kívánt képeidnél.

  • Fókusz: Minden nemű életlenség, bemozdulás, vagy nem megfelelő helyen lévő fókusz (értsd nem a fő téma, vagy nem az egész téma van fókuszban) nagy eséllyel elutasítást fog eredményezni. Vannak esetek amikor, direkt más területre állítjuk az élességet, de stock fotózásnál ez viszonylag ritka. Vonatkoztassunk el a kreatív fotográfia által alkalmazott technikáktól: amit fotózunk az legyen tűéles!
    Részletesebben: Miért utasítják vissza: Fókusz
  • Fények: Nem oda illő becsillanások, tükröződések, alul- és túlexponáltság…ezek mind rontják az elfogadás esélyét. Figyeljünk, hogy ne legyen erős céltalan árnyékok, a témánk jól megvilágított legyen és helyesen exponáljunk.
    Részletesebben: Miért utasítják vissza: “Fények”
  • Képzaj: Talán ez az a terület amire a legjobban harapnak. Semmilyen mennyiségű képzaj nem lehet elfogadható. És a szoftveres zajszűrést se vigyük túlzásba, mert az meg a képminőséget és az élességet rontja, ami végső sorban ugyanúgy elutasításhoz vezet. Tartsuk az ISO értéket minél alacsonyabban, az a biztos!
    Részletesebben: Miért utasítják vissza: Képzaj
  • Tömörítés: A JPG fájlformátum nem veszteség mentes eljárással tömöríti a képeket, így létrejöhetnek úgynevezett tömörítési hibák, melyeket idegen szóval “JPG artifacts”-nak neveznek. Egy JPG kép minden egyes mentésekor újra tömöríti azt az algoritmus, így ha nem csináltunk vele semmit, csak a mentés gombot nyomogatjuk, akkor is egyre rosszabb minőségű fájlt kapunk végeredményül. Megoldás: felejtsük el a JPG-t, használjuk a fényképezőgépet RAW formátumban, majd ha nagyon kell szerkeszteni még a képen akkor TIF-be exportáljunk. Ha már tényleg készen van minden, akkor menthetünk JPG-be, 100-as minőséget választva (ez adja a legjobb minőségű tömörítést). Ne használd túl sokat a szoftveres élesítést sem, mert ez is hasonló hibákat tud produkálni a képen mint a tömörítési algoritmus.
  • Kromatikus aberráció (CR): A sok-sok lencse amin a fény keresztül megy az érzékelőig rendesen megtépázza a különböző hullámhosszú sugarakat és ez eredményezi a rózsaszínes, néha zöld aurát a nagy kontraszt különbségű területek határán. Ezt nagyon nem szeretik a stock ügynökségek szigorú ellenőrei. Vagy használjunk olyan objektívet, ami nem nagyon generál ilyet (alaposan bele kell nyúlnunk a pénztárcánkba ehhez), vagy ismét oda lyukadunk ki, hogy a RAW formátumot részesítsük előnyben és a Lightroom “Lens correction” részénél javítsuk a CR által sújtott részleteket.
  • Szenzor kosz / lens flare: Mindkét eset hasonló hibákat generál: kis kör alakú foltokat a képen. Érdemes mindkettőt elkerülni. Előbbit úgy hogy néha az automatikán kívül kézzel is kitisztogatjuk a szenzort egy erre alkalmas eszközzel (Lenspen Sensorklear), utóbbi meg napellenzővel, illetve figyelve arra, hogy ne süssön keresztül közvetlenül a nap a lencsén.
  • Túlzott szűrőhasználat (overfiltering): Persze mindenki azt akarja, hogy az ő képe úgy nézzen ki mint egy mestermű és ennek érdekében mindenféle szűrőt, meg effektet applikál rá. Ez az esetek 99%-ában inkább rossz, mint jó. Kreatív fotózásnál is inkább törekedjünk arra, hogy mindenféle csinosítgatás nélkül is egy jó kép legyen amit alkotunk, de stockfotózásnál teljes mértékben tartózkodjunk a vizuális effektekkel történő “turbózástól”.
  • Izoláció: A fehér hátteres, izolált képek nagyon jól eladhatóak, de csak akkor kerülnek elfogadásra, ha tökéletesen van kivitelezve az izoláció (nincsenek erős árnyékok, a téma jól elkülönül a háttértől). Ha látszanak például az “ecsetvonások” amivel lesatíroztuk a hátteret, “pure isolation quality” indokkal vissza fogják dobni a képet.

Modell és Ingatlan szerződések

signing_fmt

Azok a képek amelyeken felismerhető emberek szerepelnek csak modell szerződéssel tölthetőek fel, melyben a modell kvázi hozzájárul, hogy a róla készült képet felhasználhassuk eladásra. Ehhez a legtöbb ügynökség szolgáltat formanyomtatványt, de mindenhol más-más adatokat kérnek, így ha több ügynökséghez is töltünk fel képeket és a saját szerződésüket használjuk, akkor 3-4 különböző szerződést kellene kitölteni, aláíratni. Az alábbi mintát javaslom használni, eddig nekem mindenhol elfogadták:

A jogvédett épületek, szobrok fotózásához szükséges engedélyek kérdése egy komplexebb problémakör, mivel teljesen egyedi feltételek vonatkozhatnak az egyes ingatlanokra. Eleve vannak olyan épületek is amelyet teljes egészében le vannak tiltva, így tök fölösleges időt pazarolni az engedély megszerzésére. Az alábbi egy rövid lista olyan épületekről, amelyeknél biztos hogy szükség lesz egy hivatalos engedélyre ahhoz hogy értékesíteni kívánt képeket készítsünk róluk:

  • British Royal Residences – (UK)
  • Chrysler Building – csak panoráma képek részeként engedélyezett, ha nem kifejezetten ez a kép témája (New York, NY)
  • CN Tower – (Toronto, Canada)
  • Eiffel torony éjszakai díszkivilágításban – A díszkivilágítás jogvédett, így az erről készült képek értékesítéséhez jogdíjat kell fizetni. (Paris, France)
  • Empire State Building – csak panoráma képek részeként engedélyezett, ha nem kifejezetten ez a kép témája (New York, NY)
  • Flatiron Building – csak panoráma képek részeként engedélyezett, ha nem kifejezetten ez a kép témája(New York, NY)
  • The Getty, The Getty Központ, & The J. Paul Getty múzeum (Los Angeles, CA)
  • The Gherkin – (London, UK)
  • Graceland (Memphis, TN)
  • Grauman’s Chinese Theatre (Hollywood, CA)
  • Hearst Castle and San Simeon State Historical Monument (San Simeon, CA)
  • Hollywood Sign (Hollywood, CA)
  • Hollywood Walk of Fame (Los Angeles, CA)
  • London Eye Millennium Wheel – csak panoráma képek részeként engedélyezett, ha nem kifejezetten ez a kép témája (London, UK)
  • New Orleans Superdome (New Orleans, LA)
  • Newport Mansions részletek (Newport, RI)
  • NY Stock Exchange – csak panoráma képek részeként engedélyezett, ha nem kifejezetten ez a kép témája (New York, NY)
  • Rock and Roll Hall of Fame (Cleveland, OH)
  • Rockefeller Center – csak panoráma képek részeként engedélyezett, ha nem kifejezetten ez a kép témája
  • Willis Tower – csak panoráma képek részeként engedélyezett, ha nem kifejezetten ez a kép témája (Chicago, IL)
  • Seattle Space Needle – csak panoráma képek részeként engedélyezett, ha nem kifejezetten ez a kép témája (Seattle, WA)
  • Solomon R. Guggenheim Múzeum
  • Sydney Operaház (Sydney, Ausztrália)
  • Universal Studios, beleértve a logókat, vidámparkokat, termékeket, filmeket és karaktereket.
  • Disney Studios, beleértve a logókat, vidámparkokat, termékeket, filmeket és karaktereket.

Merre tovább?