1. Mi az a stockfotó
  2. Stock fotók licencelése és a legkeresettebb témák
  3. Feltételek, szerződések, technikai követelmények
  4. A regisztráció menete egy ügynökséghez
  5. Fontos szempontok képek feltöltésekor (itt vagy most)
  6. Exkluzivitás pro és kontra
  7. Mire jó az ingyenes szekció
  8. Ajánlási rendszerek és partner program

A következő rövid összefoglaló segítséget nyújthat Neked abban, hogy minél több képedet fogadják el, illetve hogy könnyebben sikerüljön a referencia rostán való továbbjutás regisztrációkor. Az itt felsorolt szempontok nem kimondottan az ügynökségek elvárásai, inkább amolyan ajánlásféle, amit érdemes figyelembe venned, betartanod ha sikeres stock fotós akarsz lenni.

stock_photo

  • Legyél válogatós! – Ez nem csak stock fotózásra igaz, hanem mint kreatív fotós is. Nagyon sok olyan fotós van, aki ha lát egy jó témát megörökíti ezer verzióban és legalább 10-12-t fel is tölt a portfóliójába. Ne! A jó fotós onnan ismerszik meg, hogy tudja melyik a legjobb kép és csakis azt osztja meg. Persze amikor egy stock ügynökséghez töltesz fel képeket nem kell ennyire szelektálni, sőt érdemes több különböző verziót kipróbálni, de ne túl sokat, mert akkor mindegyiket visszautasítják. A minta képek feltöltésekor azonban még véletlenül se töltsél fel hasonló képeket, mert azt gyakorlatilag egynek fogják számolni és így rontod a saját esélyeidet.
  • A minőség jobb, mint a mennyiség – Valamelyest az előző pontra reflektál ez is. Még ha el is fogadják a képeidet, mi értelme van egy több tízezer fotót tartalmazó gyűjteménynek, ha csak 10-et töltenek le belőle? Törekedj arra, hogy az elkészült kép kiemelkedő legyen, valamiben eltérjen mint az átlagos. Egy naplemente nagyon szép tud lenni, de mint stock fotó nem fogsz meggazdagodni belőle, lévén bármelyik tinilány utánad csinálja a telefonjával, miért fizetne ezért bárki? Jó-jó ez kicsit túlzás volt, a naplementét is nyugodtan feltöltheted, de értsd meg a lényeget, hogy a kreativitás és tökéletes minőség előbbre valóbb, mint hogy minden képedet feltöltsd. Ha túl sok kevésbé jó képpel próbálkozol azzal egyébként azt is kockáztatod, hogy a feltöltési arányodat rontod (elfogadott képek / összes feltöltött kép). Sok ügynökség ez alapján szabályozza, hogy hány képet tölthetsz fel hetente/naponta. Arról nem is beszélve, hogy például  a Shutterstock a túl magas arányú visszadobott képek miatt akár tilthatja is a hozzáférésed.
  • Igazodj a trendekhez – Minden oldalon meg  tudod nézni, hogy melyek azok a képek, témák amelyek a legtöbb letöltést generálják. Biztos találsz olyat, ami neked is kedvedre való. Kezdj olyan témákat fotózni amire épp nagy a kereslet. Sok olyan téma van, amelyek örökzöldek és nem nagyon lőhetsz mellé velük. Ha eddig nem tetted olvasd el cikkünket a legkeresettebb témákról.
  • Cím és kulcsszavak – A két legfontosabb dolog amit egy stockfotósnak muszáj megcsinálnia (akármennyire is utálatos): kitalálni egy címet a képhez és találni legalább 30 de inkább 50 kulcsszót, ami a képéhez kapcsolódik. Erre vannak remek online eszközök, többek között az egyik makrostock ügynökség jóvoltából a Yuri Arcurs kulcsszó generáló, de a Shutterstock feltöltő felületén is lehet kérni kulcsszó tippeket. Ne használj olyan kulcsszavakat amelyek túl általánosak, mert egyrészt túl sok másik kép lesz, ami mellett a tiedet esélytelen, hogy bárki megtalálja, másrészt nem is biztos hogy arra gondolt a letöltő amire te és nem fogja megvenni a képedet. Például hiába írod bele egy képbe amin rajta van az ég, hogy “kék” mint kulcsszó…ez belátható, hogy tök fölösleges.

Merre tovább?