1. Mi az a stockfotó
  2. Stock fotók licencelése és a legkeresettebb témák
  3. Feltételek, szerződések, technikai követelmények
  4. A regisztráció menete egy ügynökséghez
  5. Fontos szempontok képek feltöltésekor
  6. Exkluzivitás pro és kontra (itt vagy most)
  7. Mire jó az ingyenes szekció
  8. Ajánlási rendszerek és partner program

Ez egy fontos kérdés ami sokaknál felmerül sokszor már a legelején, de van akinél csak akkor amikor már teljesen tisztában van a stockfotózás minden csínjával-bínjával. Vannak előnyei és hátrányai mint mindennek, ezeket nézzük most sorban.

FreeGreatPicture.com-49947-circular-booth-with-guardrails-on-the-red-carpet

Az ügynökségek nagy része igyekszik minél több exkluzív feltöltőt becsábítani magához. Ez egyértelmű, hiszen így növelheti azoknak a képeknek a számát, amit csak az adott ügynökségtől lehet letölteni. Minél nagyobb egy ügynökség exkluzív gyűjteménye, annál nagyobb versenyelőnyt jelent a konkurenciáival szemben. Aki ilyen szerződést köt, az a képeit nem adhatja el máshol (sokszor még a saját weboldalán sem). A dizájnerek és szerkesztők így egyedibb tartalomhoz juthatnak, ami végülis a saját munkájukat teszi egyedibbé, értékesebbé…azaz mindenki jól jár. Ezzel szemben a nem exkluzív képek több ügynökségnél is megtalálhatóak, így többen töltik le őket és jobban “elárasztják” a piacot. Vannak képek, amelyekkel több különböző terméken, reklámban szembe lehet találkozni és ez nem feltétlen pozitív marketing értékű.

A kizárólagosságnak két szintje van: exkluzív feltöltő és exkluzív tartalom. Előbbi azt jelenti, hogy az adott személy összes képe kizárólag egy adott ügynökségnél van jelen, tilos feltöltenie máshová képeket. Utóbbi egy-egy képre vonatkozik. Például ha Dreamstime-on beállítom egyetlen képre az exkluzivitást, attól még a többi képemet feltölthetem bárhova, de azt az egyet csak és kizárólag a Dreamstime oldalán értékesíthetem.

Mielőtt döntenél ebben a kérdésben, mindenképp alaposan nézd át, hogy mit kínálnak neked cserébe az adott oldalon az exkluzivitásért. Minden ügynökség máshogy próbálja honorálni az exkluzív feltöltőit, a leggyakoribb előnyök a következők:

  • Magasabb jutalékok
  • Jobb keresési találatok (hamarabb dobja ki a képeiket a kereső mint másokét)
  • Magasabb feltöltési limit
  • Rövidebb elbírálási idő a képekre
  • Jogi védelem

Ez mind szép és jó, de mint mindennek, vannak megfontolandó aspektusai is a dolognak:

  • Esetenként magasabb eladási ár – Egy top minőségű képnél lehet ez nem probléma, de vajon fizetnek-e többet a képeidért?
  • Nem árulhatod máshol a képeid – Vajon a magasabb jutalék kompenzálja a jóval szűkebb körű megjelenést?
  • A visszautasított képeidet sem árulhatod máshol – Igen! Ez a legkeményebb.
  • Nem ajánlhatod fel a képeidet az ingyenes szekcióba sem – Bővebben a következő cikkben hogy ez miért jó.

Ezeket végignézve, valójában annak érheti meg az exkluzív feltöltő státusz, aki nagyon magas szintű portfólióval rendelkezik, magad elfogadási aránnyal, és olyan letöltési gyakorisággal az adott ügynökségnél, hogy a magasabb jutalék bőven kompenzálja a többi oldalról kiesett bevételt.

Más a helyzet az exkluzív képekkel. Én személy szerint azokat a képeket szoktam exkluzívra állítani, amelyet csak egy oldalon fogadtak el. Azaz utólag, ami úgyis csak egy oldalon van azt bekattintom exkluzívra. Persze ez azt jelenti, hogy pont a rosszabb minőségű képeim lesznek egyediek, de legalább ha mégis letöltik, magasabb jutalékot kapok.

Merre tovább?