Ha gépünk nem tükörreflexes, akkor az objektívet nem tudjuk cserélni (néhány kivételtől eltekintve), tehát az optikánk paraméterei adottak. Azonban ha DSLR géppel rendelkezünk, akkor olyan obit illesztünk a vázhoz, amilyet csak akarunk (illetve amit a pénztárcánk enged). Rengeteg különböző árkategóriájú és típusú objektív van a piacon, nem árt tisztában lennünk azzal, hogy melyiket miért érdemes vagy nem érdemes megvenni.

Alapfogalmak, látószög

Először is tisztázzuk mi is az az objektív: “az objektív a tárgyról valódi képet rajzoló optikai rendszer, mely egy vagy több optikai lencséből, illetve egyes objektívek esetében optikai lencsékből és tükrökből épül fel.” Ezt mondja a wikipedia. Nem is fűznék sokkal többet hozzá. Három fajta objektív típust különböztetünk meg. A normál – azaz a szabad szemmel látott – látószögnél szűkebb (azaz közelibb) képet adó objektíveket teleobjektívnek, a nagyobb látószöget biztosítókat meglepő módon nagylátószögűnek hívjuk. És ugyan ez a látószögtől független, de az objektívek egy külön csoportját képezik a makró objektívek.

Egy másik csoportosítás aszerint sorolja be az optikákat, hogy látószöge állítható, azaz zoomobjektív, vagy nem állítható, azaz fix. A fix objektívek egyszerűbb felépítésük miatt azonos árkategóriában általában lényegesen szebb képet produkálnak és nagyobb a fényerejük, mint zoom-os társaiknak. Az objektívek látószögét mm-ben adják meg és általában az objektív frontlencséje körüli peremen van feltüntetve. Az alábbi ábrán látható összehasonlítva a látószög mm és fokban megadott értéke:

gyújtótávolság látószög objektíveknél

Ezek az értékek a 35 mm-es szabványos kisfilmes gép látószögeinek felelnek meg. Sajnos a digitális fényképezőgépeknél az egyes típusok más-más méretű érzékelőinek okán nem mindig ilyen egyértelmű. Ilyenkor az érzékelő és a 35 mm-es film kockája hányadosával kell szorozni a megadott értéket. Például ha egy APS-C méretű szabványos tükörreflexes érzékelőnk van és az objektívünkön az áll, hogy 50 mm, akkor ezt 1,6-el kell szorozni, hogy megkapjuk a valódi értéket, mert ennél az érzékelőnél a kisfilm 1,6-szer nagyobb. Tehát ez az objektív, mondjuk egy Canon 400D-n 80mm-nek megfelelő képet fog adni, míg egy Canon 1D Mark II-n (ami kisfilmesnek megfelelő méretű érzékelővel rendelkezik) 50 mm. Az egyszerűség kedvéért (meg mert ez az elfogadott) én a 35 mm-esnek megfelelő értékeket fogom mindig használni.

A normál emberi szemmel látott látószögnek az 50 mm körüli látószög felel meg. A kompakt és bridge gépek objektívjei általában mindkét tartományból tartalmaznak keveset, azaz van nagylátószögű és tele állásuk is. A bridge gépek általában jó minőségű makró funkcióval is rendelkeznek. Nézzük meg a gyakorlatban, hogy mit is jelent a látószög a képeken:

28 mm látószög

28 mm

50 mm látószög

50 mm

70 mm látószög

70 mm

210 mm látószög

210 mm

Mint láthatjuk egy 210 mm-es tele állásra képes objektívvel már olyan dolgok is közel hozhatók, amelyeket megközelíteni nem tudunk. Ilyen lehet például valamilyen vadállat, vagy olyan témák amelyek elérhetetlen helyen vannak. DSLR gépekre különböző árkategóriában lehet akár fix, akár zoom objektíveket kapni nagylátószöggel vagy tele tartománnyal. Az alábbi objektív a piacon kapható egyik legdrágább darab, 800 mm-es tele nagyítást ad. Ezzel körülbelül egy focipályányi távolságból tökéletes képet lehet csinálni egy verébről tiszta időben. Éppen ezért legtöbbször természetfotósok és sportriporterek használják:

Canon 800 mm EF-L f4 teleobjektív

Canon 800 mm EF-L f4

Fényerő

A látószögén kívül a másik meghatározó értéke egy objektívnek a fényereje. Minden objektívben található egy lapocskákból kialakított rekesz, amellyel szabályozni lehet, hogy mennyi fény haladjon keresztül a lencséken. Ennek a jelentőségét a Beállítások-nál írom le. A lényeg annyi, hogy egy számértékkel jelölik az objektíven a beállítható legnagyobb rekesz nyílást. A nyílás mérete fordítottan arányos a megadott értékkel. Azaz egy 2,8-as fényerejű objektív nagyobb rekesznyílást enged, mint egy 5,6-os fényerejű. A fényerő megadása két féle képpen lehet. Vagy intervallum, vagy fix érték. Általában a drágább objektívek fix fényerővel rendelkeznek, azaz nem függ a rekesznyílás a beállított látószögtől. Azok az objektívek, amelyek tól-ig fényerő jelöléssel vannak ellátva, azoknak a látószög állításakor változik a maximális fényerejük is. Minél inkább a tele felé tolódik a látószög, annál kisebb lesz a fényereje optikánknak.

https://i2.wp.com/photocharge.kocz.hu/wp-content/uploads/2015/06/Canon-Prime-Set-1.jpg?fit=994%2C576https://i2.wp.com/photocharge.kocz.hu/wp-content/uploads/2015/06/Canon-Prime-Set-1.jpg?resize=150%2C150Koczur RichárdFotózási alapismeretekalapismeretek,felszerelés,leírás,objektívek
Ha gépünk nem tükörreflexes, akkor az objektívet nem tudjuk cserélni (néhány kivételtől eltekintve), tehát az optikánk paraméterei adottak. Azonban ha DSLR géppel rendelkezünk, akkor olyan obit illesztünk a vázhoz, amilyet csak akarunk (illetve amit a pénztárcánk enged). Rengeteg különböző árkategóriájú és típusú objektív van a piacon, nem árt tisztában...