A legtöbben amikor megkapják/megveszik az első DSLR (azaz digitális tükörreflexes) kamerájukat tisztában vannak a rekesz, a záridő, az ISO és a fehéregyensúly jelentésével. Ezek jönnek szembe először mindig. Azonban van egy beállítási lehetőség (mostmár a komolyabb kompakt gépeken is), amellyel a rögzített kép formátumát tudjuk meghatározni. De mire is jó ez nekünk? Jó-e egyáltalán, vagy maradjunk a megszokott JPG-nél? Hát..igen is meg nem is. Először nézzük mi is a különbség a kettő között:

 raw ikon icon  jpeg jpg icon ikon
  • Ez technikailag nem is képfájl, megnyitásához speciális (ám de könnyen beszerezhető) programra van szükségünk
  • Ez a legelterjedtebb képformátum, gyakorlatilag bármilyen képnézegető, szerkesztő program képes kezelni.
  • Színenként legalább 8 bites mélység (24 bit), de a legtöbb mai DSLR már színenként 12 bitet használ, azaz 36 bites színmélységet.
  • Színenként pontosan 8 bit, azaz 24 bites színmélység
  •  Tömörítetlen: egy 8 megapixeles kamera átlagosan 8MB-os RAW képeket készít.
  •  Tömörített. Jóval kisebb mérete van a RAW fájlhoz képest (egy 8 megapixeles kamera 1-3 MB-os JPG képeket készít).
  •  A teljes rögzített adathalmazt tartalmazza amit a kamera készített
  •  Csak képpontokat tartalmaz
  •  Nagyobb dinamika (a kiégett vagy alulexponált részletek még megmenthetők)
  •  Kisebb dinamika (ami kiégett az úgy is marad)
  • Kisebb kontraszt (kicsit olyan szürkének tűnik először minden RAW kép) – utólag kell a kontrasztot beállítani
  •  Nagyobb kontraszt
  • Kevésbé éles, mivel ezen még a szoftveres élesítés nincs rajta ami a JPG-n már igen (utólag kell megcsinálni)
  • Élesebb
  • Nem lehet egyből nyomtatni a kameráról
  • Közvetlenül kameráról nyomtatható
  • Minőség romlás nélkül szerkeszthető
  • Minden egyes szerkesztéssel romlik a minősége (akár csak egy forgatásnál is), mivel ilyenkor mindig újra lesz tömörítve.
  • A végső feldolgozást a számítógépeddel te végzed el
  • A végső feldolgozást a fényképezőgéped végzi

A kevésbé tapasztalt fotós azt hihetné a fenti felsorolás alapján (jogosan), hogy a JPG sokkal jobb, hiszen kisebb helyet foglal, élesebb, kontrasztosabb és mindent egybevetve gyorsabb és univerzálisabb a kezelése. Pedig nem. Amiben a JPG úgy tűnik hogy jobb, az valójában pont a RAW előnye. Ugyanis azért tűnik kontrasztosabbnak és élesebbnek a JPG, mert a fényképezőgépünk már egy sor szoftveres finomhangolást elvégzett és “beleégette” azt a képünkbe. Tulajdonképpen ugyanabból a RAW-ból dolgozott, amit ha beállítjuk mi is használhatunk. Csak ott nekünk kell játszani az élességgel, a kontraszt-al, a fehéregyensúllyal és még sorolhatnám. De pont ezért jó, mert ha netán kisebb hibákat vétettünk az exponáláskor, azokat még mindenféle minőségromlás nélkül lehet javítani.

Például magát az expozíciót 2-3 fényértékkel lehet javítani, amit JPG-nél nem tudunk megtenni, mert ott ami fehér az fehér is marad. Míg RAW-nál ha lejjebb tekerjük a csúszkát, a fehér kiégett rész mögött kirajzolódik a kép. Meg hát amúgy is gondoljunk bele, vajon melyik nyújt nagyobb teljesítményt és szabadságot: a fényképezőgépünk beépített szoftvere, a kis DIGIC processzorával, vagy a számítógépünk, a több száz választható programmal?

Nyilván a JPG-nek is van létjogosultsága. Egyrészt végül a RAW-t is JPG-ként fogjuk elmenteni (vagy ha nagyon minőség mániásak vagyunk akkor TIFF-ként). Másrészt például utazások alkalmával lehet az a fő szempont, hogy sok kép férjen a kártyára, míg az utólagos pepecselés nem annyira szempont. Ezt már mindenkire rábízom, azonban azt még megjegyzem, hogy ha stockfotózással szeretnél foglalkozni, akkor erősen javallott a RAW formátum használata.

https://i0.wp.com/photocharge.kocz.hu/wp-content/uploads/2015/06/ART_Soper_Taking-Great-Digital-Photos_052610_01fig02.jpg?fit=500%2C376https://i0.wp.com/photocharge.kocz.hu/wp-content/uploads/2015/06/ART_Soper_Taking-Great-Digital-Photos_052610_01fig02.jpg?resize=150%2C150Koczur RichárdFotózási alapismeretekadattárolás,alapismeretek,információ
A legtöbben amikor megkapják/megveszik az első DSLR (azaz digitális tükörreflexes) kamerájukat tisztában vannak a rekesz, a záridő, az ISO és a fehéregyensúly jelentésével. Ezek jönnek szembe először mindig. Azonban van egy beállítási lehetőség (mostmár a komolyabb kompakt gépeken is), amellyel a rögzített kép formátumát tudjuk meghatározni. De mire is...