Nagyon jó dolog, ha a képeinkkel keresünk pénzt, hiszen egyfelől jó érzés is, hogy alkottunk valamit amit mások megvesznek, másfelől pedig olyan dologgal tettük mindezt, amit még ráadásul élvezünk is. De sajnos ahhoz, hogy eladjuk a képeket, nem elég megcsinálni őket és feltölteni egy stock photo oldalra. Nyilván csak akkor fogják letölteni őket, ha előbb megtalálják. Ezeken az oldalakon számtalan lehetőség nyílik képek keresésére (szín szerinti keresés, kategóriák, “hasonló képek”), de messze a leghatékonyabb és legelterjedtebb a kulcsszavas keresés. Például ha egy karácsonyi képeslaphoz keresek valamilyen vizuális tartalmat, nyilván a “christmas”, “holiday”, “winter”, “pinetree” és hasonló szavakkal próbálkoznék. Ekkor az oldal kidobja nekem az összes olyan képet, aminél szerepel az adott kulcsszó. Erről szól a stock kulcsszavazás!

Nekünk mint fotósoknak ahhoz hogy tényleg jól keressünk a munkánkkal minél jobban kell kulcsszavazni a képeket. Egyrészt a lehető legtöbb kulcsszót kell megadni (ez shutterstockon például 50), másrészt igyekezni kell olyan kulcsszavakat megadni amire sokan keresnek illetve amire kevés találat van. Ez természetesen nem mindig egyszerű, sőt általában aki komolyan foglalkozik stockfotózással annak a kulcsszavak megfelelő összeválogatása több időt vesz el mint maga a kép megalkotása.

Namost alapszabály, hogy minden oldalon szigorúan angolul várják el tőlünk a kulcsszavak megadását. Kivétel nélkül! Aki tud angolul annak könnyű dolga lesz, aki meg nem az kis szótárazással egész gyorsan megtanul egy rakás szót. De persze nem mindig kell saját tudásunkra támaszkodnunk, van rengeteg kis online applikáció ami segítségünkre lehet. Mert hát például honnan tudjuk mi az amire kevesen keresnek, vagy mi az amiből sok van? Egy nagyszerű kis kütyü, a személyes kedvencem a Yuri Arcus oldalon elhelyezett “Keywording Tool”. 

Yuri Arcus Keywording Tool használata kulcsszavak-hoz:

  1. Első lépésben ki kell találnunk mi lesz a legfontosabb kulcsszó amire szeretnénk ha a képünket megtalálják. Például ha egy citromot fotóztunk le fehér háttér előtt és semmi más nincs a képen egyszerű dolgunk lesz, mert ez a szó amit keresünk a “lemon”. Ezt írjuk be a KEYWORDS rubrikába. Természetesen többet is beírhatunk ha specifikusabbá akarjuk tenni a keresést.
  2. Második lépésben megadhatunk olyan kulcsszavakat amiket nem akarunk hogy tartalmazzon, ezt a második pozicióba az Exclude keywords részhez kell megadni.
  3. Ha ezzel megvagyunk kattintsunk a search gombra és tádááám, kilistáz nekünk népszerűségi sorrendben egy rakás képet, amely az általunk beírt kulcsszót tartalmazza. Nekünk semmi más dolgunk nincs, csak bepipálni azokat a képeket, amelyek hasonlítanak a miénkre szerintünk.
  4. Ezután az Accept choosen images and search again gombra kattintva még kiegészíthetjük másik kulcsszó szerinti képekkel a kijelölésünket, vagy az oldal alján található Accept choosen images and proceed to the selection of keywords lehetőséget választva a következő lépésre ugrunk.
  5. Itt megjelenik az általunk kiválasztott képek kulcsszó-listája abban a sorrendben ahányszor előfordult. Tehát ha például a lemon szó az összes képnél megvolt (nyilván mivel erre kerestünk), akkor az lesz a legelső helyen. Alapértelmezésben az első 50 szó van kipipálva. A szavak mellett láthatjuk hogy hány képnél fordult elő, az egész oldalon hány kép tartalmazza, illetve hogy milyen gyakran keresnek az adott kulcsszóra. Ezek alapján kiválogathatjuk a nekünk szimpatikusakat (fent látjuk összesen hány van kiválasztva).
  6. Ha készen vagyunk, akkor a Show the list of choosen keywords gombra kattintva (oldal tetején) megkapjuk egyszerű szövegként vesszőkkel elválasztva a kiválasztott kulcsszavakat. Ezt csak egyszerűen át kell másolnunk a képünkhöz és voila készen is vagyunk!

Arra figyeljünk, hogy ritkán érdemes megadni olyan kulcszavakat amelyek csak lazán kapcsolódnak a képünkhöz és túl általánosak. Shutterstocknál előfordul hogy egy-egy szót nem ismer az automatika (főleg tulajdonneveknél), ilyenkor visszadob minket warning-al, de ha még egyszer rákattintunk a Send gombra, akkor elfogadja. Ha több oldalon is fenn vagyunk akkor érdemes például a Lightroomban előre megadni a képek kulcsszavait, mert ilyenkor a feltöltéskor a legtöbb oldal automatikusan átveszi és nem kell egyesével mindegyik oldalon megadni őket. Arról, hogy ez hogyan is működik majd egy következő cikkben beszámolok…

https://i1.wp.com/photocharge.kocz.hu/wp-content/uploads/2015/06/keyword.gif?fit=425%2C282https://i1.wp.com/photocharge.kocz.hu/wp-content/uploads/2015/06/keyword.gif?resize=150%2C141Koczur RichárdHasznos információkStockfotózáskulcsszavak,leírás,stock
Nagyon jó dolog, ha a képeinkkel keresünk pénzt, hiszen egyfelől jó érzés is, hogy alkottunk valamit amit mások megvesznek, másfelől pedig olyan dologgal tettük mindezt, amit még ráadásul élvezünk is. De sajnos ahhoz, hogy eladjuk a képeket, nem elég megcsinálni őket és feltölteni egy stock photo oldalra. Nyilván csak...