Ez is egy ilyen “joker” kategória, hiszen egyrészt magában foglalja az árnyékokat, alul- és túlexponáltságot, és a fehéregyensúlyt is. Az árnyékok tekintetében mindenbe szeretnek belekötni, de a fehéregyensúlyt is gyakran kritizálják. Igazából két különböző választható indokot kaphatunk ami ehhez kapcsolódik:

Poor Lighting: Image has exposure issues, unfavorable lighting conditions, and/or incorrect white balance

Azaz: Az exponálás nem helyes, a fényviszonyok kedvezőtlenek és/vagy helytelen a fehéregyensúly. A másik ami szembe jöhet:

Lighting Problems: Image contains color fringing and/or inappropriate lens flares

Azaz: A kép színes szegélyeket (kromatikus aberráció) és/vagy nem oda illő becsillanásokat tartalmaz. Nézzük sorban, mit is jelentenek ezek és hogyan lehet védekezni ellenük.

Helytelen expozíció

Ez egy kritikus hiba, nem csak stock fotózásnál probléma, hanem általánosságban is elmondható, hogy a túl vagy alulexponált képek nem jók. A legegyszerűbb védekezési mód, hogy mindig figyelünk a fényképezőgépünk fénymérőjére és próbálunk hinni neki. Persze lehetnek olyan szituációk, amikor felül kell bírálnunk, vagy utólag derül ki, hogy nem lett a legjobb dolog. Erre megoldás, ha RAW-ba fotózunk, így a kisebb expozíció korrekciókat utólag is kijavíthatjuk.

exposure

Túlexponált – alulexponált – helyesen exponált kép

Kedvezőtlen fényviszonyok

Ezt legtöbbször az árnyékok miatt szokták bevetni, például tárgyfotóknál. Akkor fordul elő, ha túl kontrasztos megvilágítást alkalmazunk és a tárgy árnyéka nem hogy látszik, de éles szegélyekkel rendelkezik. A legrosszabb variáció ezek közül is, ha a beépített vakut használjuk. Soha ne használjuk a beépített vakut! Soha! Kivéve családi események megörökítésénél, ha nincs módunk egy rendszervakut feltenni. Ide sorolható még az is, amikor a fényes felületű tárgyakon látszik maga a lámpa, vagy több lámpa, vagy a környezet. Használjunk háttereket (például egy nagy kartonpapírt), ami takarja a környezetet, mindig valamilyen softboxal vagy ernyővel vakuzzunk és végül photoshopban távolítsuk el a menthetetlenül ott maradt árnyékokat vagy tükörképeket. Erre készítettem is kis tutorialt: Hogyan készítsünk isolated képeket.

Nagyon művészieskedő kép, de több sebből vérzik: a pohár árnyéka több mint erős, a vaku is belecsillan az üvegbe és én is látszódom benne ha jól megnézzük. Kuka!

Nagyon művészieskedő kép, de több sebből vérzik: a pohár árnyéka több mint erős, a vaku is belecsillan az üvegbe és én is látszódom benne ha jól megnézzük. Kuka!

Helytelen fehéregyensúly

Ez az egyik legnehezebb téma, főleg azért, mert sokszor úgy érzem hogy akik a képeket bírálják néha csak így hasraütés szerűen dobnak be valamilyen indokot. A fehéregyensúly helyességét akkor lehetne minden kétséget kizáróan ellenőrizni, ha lenne a képen valami ami szürke. Amennyiben nincs, akkor nem lehet. Ezért meglepő számomra, amikor egy füves rétet dobnak vissza ezzel az indokkal, amin tényleg csak kék meg zöld szín van. Hogy most a fű zöldjének az árnyalata nem jó, az meg aztán honnan állapítja meg? Sehonnan. Na mindegy, nem akarok tovább köpködni, azért lehet tudatosan tenni ellene.

Egyrészt vannak képek amin igenis van szürke terület. Ha RAW-ban fotóztunk (és miért ne fotóztunk volna abban), akkor gyakorlatilag 2 kattintással beállítható a fehéregyensúly a szürke terület felhasználásval. Ha nincs ilyen terület és előre gondolkodunk, akkor érdemes magunkkal vinni egy szürke papírt. Ilyenkor két képet készítünk. Egyet ami majd a végleges kép lesz és egyet ami ugyanaz de belelóg a papírunk. Utólag a papírosnál kiigazítjuk a fehéregyensúlyt, majd a kapott kelvin értéket beállítjuk a kész képre is és voila!

Egy markás példa a helytelen és a helyes fehéregyensúly demonstrálására.

Egy markás példa a helytelen és a helyes fehéregyensúly demonstrálására.

Kromatikus aberráció

Nagyon szép szó. Ez tulajdonképpen azt a zöld vagy rózsaszín kis fény szegélyt (aurát?) jelenti, ami a nagy kontraszt határokon jelenik meg, jellemzően az olcsóbb objektíveknél. Ez azért van, mert egy objektívben rengeteg lencse van és ezek a fényt máshogy törik meg. Egészen pontosan a különböző hullámhosszú fényeket törik meg különbözően és ilyenkor a fehér fény úgymond alkotóelemeire bomlik. Ha olyan lencsénk van ami ezt csinálja, azzal nem sok mindent tudunk tenni a fotózás pillanatában. Azért megnyugtatok mindenkit, valamilyen szintű kromatikus aberrációt minden lencse képes produkálni, még a milliós lencsék is. Na de mit tehetünk vele? Photoshop a barátunk.

Illetve egészen pontosan a Lightroom az ami gyakrolatilag 1 gombnyomásos megoldást kínál a probléma orvoslására. Mi kell ehhez? Igen! RAW-ban fotózzunk!

sample2

https://i1.wp.com/photocharge.kocz.hu/wp-content/uploads/2015/06/7715432_orig.jpg?fit=1024%2C768https://i1.wp.com/photocharge.kocz.hu/wp-content/uploads/2015/06/7715432_orig.jpg?resize=150%2C150Koczur RichárdHasznos információkStockfotózásexpozíció,fény,hibák,rossz
Ez is egy ilyen 'joker' kategória, hiszen egyrészt magában foglalja az árnyékokat, alul- és túlexponáltságot, és a fehéregyensúlyt is. Az árnyékok tekintetében mindenbe szeretnek belekötni, de a fehéregyensúlyt is gyakran kritizálják. Igazából két különböző választható indokot kaphatunk ami ehhez kapcsolódik: Poor Lighting: Image has exposure issues, unfavorable lighting conditions, and/or...