Biztos sokan látták már a fényképezőgépük LCD kijelzőjén, vagy épp Photoshopban és/vagy Lightroom-ban azokat a csúnya grafikonokat, amelyekről sajnálatos módon a “fotósok” többségének halvány lila gőze sincs, hogy mit jelentenek, vagy hogy mit lehetne kezdeni velük. Ezekről beszélek:

hisztogram lightroom photoshop lcd fény grafikon

Pedig végtelenül egyszerű. Alapvetően a legfontosabb amit láthatunk egy hisztogramból, hogy nem lett-e alul- vagy túlexponálva a kép. Mivel a monitorok, illetve a fényképezőgép kijelzője nem minden esetben van megfelelően kalibrálva, előfordulhat hogy ha nem nézzük meg a hisztogram-ot, egymás után fogjuk okádni az alulexponált képeket. Ugyanis az egyszerű hisztogram, ami nincs színekre bontva, azt mutatja meg, hogy a teljesen sötét (fekete, RGB0,0,0) és a teljesen világos (fehér, RGB255,255,255) között milyen arányban oszlanak el a képpontok. A vízszintes tengely bal oldala a fekete, jobb oldala a fehér határ. Ha a megjelenő grafikon bármelyik oldalon túl magas, és úgymond mint egy hullám felcsapódik a szélekre, az probléma lehet. Nem feltétlenül természetesen, hiszen egy művészi aktnál sokszor van, hogy a kép nagyrésze tök fekete, nyilván ez is látszik a hisztogramon, de nem számít hibának. Nézzünk néhány példát:

[fliiby]https://fliiby.com/file/qti62hsbbv8/[/fliiby]

hisztogram

Jól látszik, hogy a bal oldalon a grafikon mintegy “felkenődik” az ábra szélére. Így néz ki amikor egy képen alulexponált részletek vannak, azaz olyan képpontok, amelyek teljesen feketék. Jelen esetben, ez nem hiba, hiszen direkt fekete a háttér. Az alábbi képet viszont Bruge-ben csináltam telefonnal, ellenfényben. Hát a Belfort árnyékos oldala szinte egyáltalán nem látszik. A hisztogram bal oldala nagyon hasonlít az előzőre, de itt most nem szándékosan.

[fliiby]https://fliiby.com/file/kh9ok417a8e/[/fliiby]

hisztogram_2

Nyilván ha kiégett részletek vannak a képen, akkor a jobb oldalon látható hasonló ív a grafikonon. Ha nincsenek teljesen kiégett és tök fekete részletek sem, akkor a grafikon mindkét vége szépen, mint egy domb lejtője belesimul a vízszintes tengelybe. Ez a legideálisabb eset, mindig disztingválni kell, hogy ha nem így néz ki a hisztogram, akkor vajon tényleg hibás az expozíció vagy sem. Sok olyan kép van, ahol nem lehet kiszűrni az esetleges sötét részeket. A kiégett képpontok már más témát jelentenek, azokat általában igyekszünk elkerülni minden áron.

[fliiby]https://fliiby.com/file/9vfa7cfaoyc/[/fliiby]

hisztogram_3

Ilyen tökéletes hisztogrammal tehát nagyon ritkán találkozik az ember. Ez azért lehet, mert a fenti kép egy HDR kép, azaz 3 különböző expozícióval készült fotó van “összeolvasztva” úgy hogy a legnagyobb dinamikai tartományt lefedje, azaz se kiégett se túl sötét részek ne legyenek benne. Egyetlen képet készítve ezen a témán vagy az ég égett volna ki, vagy a várfal lett volna teljesen sötét. Általános fényviszonyok mellett azonban törekedni kell, az ilyen lefutású ábrára. Nagy kontrasztú fotóknál mindkét oldalon hozzáérhet a grafikon a szélekhez. Az úgynevezett lowkey (alapvetően sötét, mint a fenti James Bondos kép) és highkey (pont az ellenkezője) képeknél természetes, hogy a széleken látható ez a felverődés.

expozicio

A hisztogram kibővített verzióján nem csak a fényességet lehet ellenőrizni, hanem a különböző színcsatornákat. Azaz ebben az esetben színenként mutatja meg, hogy az adott szín árnyalatai hogy oszlanak el. Erre látható példa a legfelső képen a Lightroom-ból kimentett hisztogram. Ez a fehéregyensúly beállításában lehet segítségünkre, ugyanis ha egyetlen szín van hasonlóképpen “felkenődve” például a jobb oldalra, akkor a fehéregyensúly annak a színnek az irányába tolódott el. Tehát ha ez például a kék, akkor a képen aminek fehérnek kellene lennie, az kék lesz.

[fliiby]https://fliiby.com/file/eb79ov1xehc/[/fliiby]

szines_hisztogram

A fenti képen jól látható, hogy a piros és a kék csatorna világos tartománya van dominanciában, ezért ilyen kicsit kékes-lilás árnyalatba tolódott a kép színe. A hisztogramon szürkés grafikon az eddig taglalt fényeloszlás, tehát nincs rajta sem kiégett, sem túl sötét részlet. Ha a fehéregyensúly rendben lenne, akkor a bal oldalon zöld-sárga ki ugrás és a jobb oldalon kék-piros kiugrás nem látszana ennyire markánsan.

Összefoglalva tehát, érdemes néha rápillantanunk az elkészült képek hisztogramjára még a fényképezőgépen, ezzel elkerülhetjük az otthoni felesleges idegeskedést. Márkánként eltérő, de Canon gépeken a böngésző módban, a Display gombot megnyomva lehet elővarázsolni. Na nyomás ki, kattintgatni!

https://i1.wp.com/photocharge.kocz.hu/wp-content/uploads/2015/07/hisztogram_cikk.png?fit=807%2C473https://i1.wp.com/photocharge.kocz.hu/wp-content/uploads/2015/07/hisztogram_cikk.png?resize=150%2C150Koczur RichárdFeaturedFotózási alapismeretekTippek és Trükkökhisztogram,leírás,lightroom,photoshop,technika,utómunka
Biztos sokan látták már a fényképezőgépük LCD kijelzőjén, vagy épp Photoshopban és/vagy Lightroom-ban azokat a csúnya grafikonokat, amelyekről sajnálatos módon a 'fotósok' többségének halvány lila gőze sincs, hogy mit jelentenek, vagy hogy mit lehetne kezdeni velük. Ezekről beszélek: Pedig végtelenül egyszerű. Alapvetően a legfontosabb amit láthatunk egy hisztogramból, hogy nem...